Ο ρόλος του συστήματος ψύξης είναι η διατήρηση της βέλτιστης θερμοκρασίας του κινητήρα. Ο κρύος κινητήρας δεν λειτουργεί καλά, μπορούμε να τον παρατηρήσουμε ιδιαίτερα το χειμώνα με κινητήρες ανάφλεξης με συμπίεση. Η σωστή θερμοκρασία του κινητήρα επηρεάζει σημαντικά την κατάσταση του μείγματος καυσίμου-αέρα και την καύση του. Οι χαμηλότερες θερμοκρασίες λειτουργίας διακόπτουν τη διαδικασία καύσης και προκαλούν υψηλότερες εκπομπές υδρογονανθράκων και μονοξειδίου του άνθρακα. Η βέλτιστη θερμοκρασία για το ψυκτικό υγρό είναι 85-90 βαθμούς Κελσίου, μετρούμενη στην έξοδο του κινητήρα.
Το πιο σημαντικό μέρος του συστήματος ψύξης είναι ένα θερμαντικό σώμα, το οποίο προορίζεται να απομακρύνουν τη θερμότητα από το ρευστό που ρέει από τον κινητήρα. Η ροή του ψυκτικού μέσου είναι δυνατή χάρη στην αντλία νερού που βρίσκεται στον κινητήρα, του οποίου ο ρότορας εισέρχεται στον κινητήρα, όπου ξεκινά τον κύκλο του υγρού. Το υγρό που εκτοξεύεται από τον κινητήρα κατευθύνεται απευθείας στο ψυγείο. Είναι στον ψύκτη νερό, το υγρό χάνει θερμότητα μέσω της βιασύνη του αέρα που ρέει σε αυτό. Εάν ο εξωτερικός αέρας δεν ψύχει το υγρό στη βέλτιστη θερμοκρασία, ο ψύκτης στηρίζει τον ανεμιστήρα, συνήθως ηλεκτρικά, όταν η θερμοκρασία του υγρού φτάσει στο σημείο βρασμού. Το ψυχρό υγρό επιστρέφει στην κυκλοφορία, εισέρχεται στον κινητήρα και αρχίζει άλλος κύκλος.